Technologie & werk

Verhalen over hoe het werken verandert door technologie

Randstad zet technologie in voor de beste persoonlijke ervaring. Niet alleen Randstad werkt aan het integreren en toepassen van technologie, dat geldt voor vrijwel alle organisaties. Ter inspiratie interviewde Koos de Wilt ondernemers, bestuurders, een veilingmeester, een hoofdredacteur en een wetenschapper over de impact die technolgie heeft op hun organisatie of hun leven (2017/2018). 

Lees hier de andere verhalen over technologie & werk

Eugène Sterken, CEO van Koninklijke Ahrend BV

 

‘HET KANTOOR VAN WELEER BESTAAT NIET MEER’

 

Koninklijke Ahrend BV heeft faam verworven als producent van kantoorinrichtingen voor grote bedrijven. De manier waarop bedrijven hun ruimtes inrichten veranderde echter drastisch met de toegenomen mobiliteit, in combinatie met digitalisering. Een geheel nieuwe aanpak was noodzakelijk.

 

De markt voor kantoorinrichting werd volgens Eugène Sterken diep geraakt door de ontwrichtende kracht van technologie, echter op een afwijkende manier in vergelijking met veel andere bedrijfstakken. ‘Mensen willen nog steeds gewoon van A naar B komen, ze willen een overnachting, eten thuisbezorgd krijgen of naar hun favoriete muziek luisteren. In deze behoeften zijn bedrijven als Uber, Airbnb, Foodora en Spotify gaan voorzien. In onze wereld wil de klant echt iets anders. Vroeger moest je naar kantoor want daar stonden immers de telefoon, de computer en de dossiers. Dat hoeft nu niet meer. Immers met de je mobiel, de laptop en de cloud kunnen je werken waar en wanneer je maar wilt. We hebben niet meer standaard een bureau, rolcontainer of opbergkast nodig. Wel is er behoefte aan diversiteit, inspirerende werkomgevingen waar je graag naartoe gaat om te overleggen, brainstormen of gewoon geconcentreerd te werken. Het kantoor is tegenwoordig een combinatie van het huiselijke en het zakelijke.’

 

Dat heeft behoorlijke gevolgen voor de business van Koninklijke Ahrend BV. ‘Vijftien jaar geleden waren we gericht op volume als producent die kasten en bureaus naar de markt pushte. De industriële organisatiestructuur eiste een bepaalde indeling van kantoren, deze wordt nu op zijn kop gezet door de flexibiliteit die bijvoorbeeld Scrum en Agile met zich meebrengen. De technologische revoluties komen steeds sneller over ons heen vallen. Het is voor een corporate niet meer genoeg om één keer de bedrijfsprocessen aan te passen, dat moet voortdurend.’

 

Het profiel van zijn afnemers is de afgelopen jaren veranderd. ‘Het MKB heeft doorgaans een groter aanpassingsvermogen en daarom gaat het met name daar goed, ook voor wat betreft banen’, legt Sterken uit. ‘Vroeger wilden jongeren veelal bij corporates werken, tegenwoordig streven ze meer hun idealen na en starten ze bijvoorbeeld  een eigen bedrijf. Corporates hebben meer moeite met het bijblijven wat betreft technologische ontwikkelingen, het MKB springt hier makkelijker op in en floreert. Door hun flexibiliteit zit daar de groei. Grote bedrijven hebben het nu opeens over scrummen, bij het MKB was dat er altijd al. Daar gaat het sowieso bottom-up. Corporates zijn top-down ingericht, dat zie je terug in hun werkomgeving.’

 

Hoe overleeft een kantoorinrichter de huidige technologische ontwikkelingen? Sterken: ‘Onze klanten als Booking.com, GlaxoSmithKlein en Deloitte zien Nederlanders als pioniers. In hun ogen is Nederland een goede voedingsbodem voor design en voor nieuwe werkprocessen. Ook als het bijvoorbeeld gaat over circulariteit, het ontwikkelen van producten die eindeloos kunnen worden hergebruikt. De veranderingen in bedrijfsprocessen gaan zo snel dat je niet weet of je de spullen die je vandaag inkoopt volgend jaar nog wel nodig hebt. Je moet wel het volle pond betalen terwijl er voor kantoorinrichting niet zoiets bestaat als een restwaarde, zoals bij auto’s wel gebruikelijk is. Dat gaat nu veranderen. Bij Ahrend zijn we bezig modellen te ontwikkelen waarbij je een inrichting aanbiedt met een bepaalde restwaarde. Met slimme financieringsmodellen willen we klanten een extra stimulans geven om mee te gaan met de nieuwste mogelijkheden. Het risico wordt daarbij ingeperkt want je koopt iets dat een deel van zijn waarde behoudt.’

 

In eerste instantie dacht Sterken dat de klant precies wist wat hij wilde, dat ziet hij nu anders. ‘Bedrijven hebben in deze turbulente tijden juist behoefte aan hulp. Ahrend is daarom steeds meer dienstverlener geworden voor een veranderend werkdomein. De voorspelbare logica van het inrichten is verdwenen. Klanten moeten zich afvragen wat ze vandaag en morgen nodig hebben om het talent naar zich toe te lokken. We worden nu veel meer aan het begin van de visievorming ingezet. Wie ben je nu eigenlijk als bedrijf en welke werkinrichting hoort daarbij? Daar komen moodboards bij kijken en vlekkenplannen die inzichtelijk maken wat waar gedaan wordt. Binnen onze organisatie ontstonden daardoor nieuwe functies zoals workplace consultants akoestische specialisten en data analisten op het gebied van bezetting en beheer van werkplekken. Dit doen we vooral met onze bestaande mensen en deels hebben we ook nieuwe medewerkers aangetrokken.’