Talks en presentaties van Koos

op het snijvlak van cultuur, kunst en het zakelijke

Als rasverteller en met een achtergrond als kunsthistoricus én jurist verbindt Koos de Wilt op speelse wijze de wereld van cultuur, het publieke met het zakelijke. 

 

Koos brengt de wereld van de kunst tot leven door verrassende verbanden te leggen met ons leven nu. Met verhalen over wat ons blij maakt, over leiding geven, over innoveren en over hoe kunstenaars dachten over een zinvol leven. 

Een lezing over de zakenman Rembrandt in de eerste moderne economie, over de verrassende emancipatie van Hollandse vrouwen in de 17de eeuw, over welke levenslessen we kunnen trekken uit de kunstgeschiedenis, over hoe water onze geschiedenis en ons DNA heeft bepaald, over wat de Amsterdamse grachtengordel ons vertelt over wie we zijn, over wat managers en ondernemers kunnen leren van dirigenten...

 

Koos gaf lezingen voor advocatenkantoren als Stibbe en Smeets & Gijbels, voor universiteiten als TU Delft en Wageningen Universiteit, voor multinationals als Avery Dennison en Rabobank, voor organisaties als KPMG, De Baak en Young Presidents Organization (YPO) en voor musea als het Museum het Rembrandthuis, Mauritshuis en het Rijksmuseum.

Schermafbeelding 2019-06-28 om 22.29.04.

WAT KUN JE LEREN VAN DE ZAKENMAN REMBRANDT?

Weinig mensen realiseren het zich, maar Rembrandt van Rijn was een buitengewoon succesvol ondernemer in de eerste echte moderne economie ter wereld. Ook toen de economie zich omdraaiden en kunstenaars het moeilijk kregen, ontstond er een nieuwe fase in het leven en werk van de kunstenaar. Wat kunnen we leren van de zakelijke Rembrandt?

LEVENSLESSEN UIT DE KUNST

Wat kun je leren van de grootste kunstenaars uit de kunstgeschiedenis als het gaat over ondernemen of leven?

DE VROUWEN VAN REMBRANDT

Wie waren de vrouwen van Rembrandt van Rijn (1606-1669)? Wat betekenden ze voor de kunstenaar, de geliefde en de zakenman? En wat was de rol van vrouwen in de Hollandse Gouden Eeuw in vergelijking tot wat vrouwen in andere Europese landen waren?

INNOVEREN VOLGENS LEONARDO

Innovatie is een toverwoord in de hedendaagse economie. Om crisis en concurrentie de baas te blijven moeten ondernemers en managers zich blijven vernieuwen, het ánders doen dan anderen. En hoewel het imago van de kunstenaar als zakenman beter kan, kunnen we verrassend genoeg juist veel leren van succesvolle kunstenaars door de eeuwen heen. 

DE KUNST EN HET ZAKENDOEN

De grootste namen uit de kunstgeschiedenis hadden een missie, volgden hun intuïtie, dachten na over wat hun klanten eigenlijk wilden, zagen ontwikkelingen eerder. Wat kunnen wij leren van deze kunstenaars? Giotto, Bernini, Rembrandt, Rubens, maar ook Warhol en Damien Hirst hadden en hebben zo hun eigen strategieën om ook zakelijk succesvol te zijn.

DE AMSTERDAMSE GRACHTENGORDEL

Het begon in 1613 en is nog steeds niet afgelopen. Vierhonderd jaar grachtengordel is het verhaal van de ontdekking van de moderne wereld en het verhaal van bijzondere Amsterdammers die de wereld hebben veranderd. De grachtengordel staat, als geen andere plek in Nederland, model voor waar dit land voor staat. Wie woonden er ooit? Wat deden ze voor de kost? En wie woont er nu eigenlijk?

  • Facebook - Grey Circle
  • LinkedIn - Grey Circle
  • Twitter - Grey Circle
  • Instagram - Grey Circle