DSC05172.JPG

Els Blokker-Verwer met haar man Jaap Blokker

DSC05240.JPG

Greet van Cooten van Jan Sluijters, de beelddrager van de tentoonstelling

cover_UEU9RHVGN.png
DSC05187.JPG

Tussen de schilderijen is conservator Roby Boes nog druk in de weer om de tentoonstellingsfilmpjes.

DSC05206.JPG

Els Blokker bij ‘Meisje met zonnehoed’ van Jo Koster. ‘Ik vind dat nog steeds een plaatje.'

DSC05197.JPG

De eerste aankoop van Jaap Blokker en zijn vrouw Els, de pastel ‘Jonge vrouw voor een spiegel’ van Leo Gestel. 

DSC05218.JPG

Els' favoriet, Femie van Charlotte van Pallandt.

DSC05195.JPG
d3ad87_a6817b4c536248bd9f6d7ed54169d1b7_mv2_edited.png
image001.gif

'‘Avond’ van Jan Toorop is kunsthistorisch heel belangrijk, passend bij de opbouw van de collectie, maar daar heb ik persoonlijk minder mee.'

DSC05228.JPG

De Nardinc-Collectie bestaat uit een groot aantal naakten van Ferdinand Erfmann, Toon Kelderen en veel van Jan Sluijters.

DSC05211.JPG
DSC05272.JPG

Els Blokker met Jan Rudolph de Lorm, museumdirecteur van het Singer Laren 

DSC05255.JPG

'Ik heb nu ook weer ruimte voor nieuw werk, zoals voor schilderijen van Paul de Lussanet.'

Wandelen met Els Blokker-Verwer door de tentoonstelling bij Singer Laren

‘Singer is mijn tweede thuis’

 

Een selectie van zeventig van de 117 werken van de Collectie Nardinc hangen op de tentoonstelling ‘Sluijters en de modernen’. Collectie Nardinc, een overzichtstentoonstelling naar aanleiding van de schenking van de privé-collectie van Els en Jaap Blokker-aan  Singer Laren. Een wandeling langs de persoonlijke hoogtepunten van een leven lang verzamelen.

 

Tekst & beeld van Koos de Wilt voor COLLECT

De collectie hing in hun woning in Laren, een verzameling met vooral Nederlandse modernisten, de avant-garde van na het impressionisme. Ruim veertig werken van Jan Sluijters, die in Laren zijn meest vernieuwende luministische schilderijen maakte, en daarnaast werk van tijdgenoten als Leo Gestel, Kees van Dongen, Kees Maks, Jan en Charley Toorop en vele anderen. Na het overlijden van Jaap Blokker in 2011 beheerde zijn weduwe Els het werk en zocht, toen ze kleiner wilde gaan wonen, een plek om de collectie met het grote publiek te delen. Uiteindelijk werd dat de schenking van de Collectie Nardinc aan Singer Laren in hun woonplaats, de meest logische plek volgens mevrouw Els Blokker. Naast de privécollectie maakte ze ook de aanbouw mogelijk van de nieuwe Nardinczalen, evenals het toekomstige behoud en beheer van de collectie.

 

‘Femie stond bij de ingang van ons huis en elke keer als ik er voorbijliep groette ik Femie en streelde haar vaak over haar hoofdje. Ik mis haar het meeste.’