IMG_7628.jpeg
IMG_7629.jpeg
COLLECT.png

Ad van den Bruinhorst, kunsthandelaar en expert Nederlands Design uit het interbellum

‘Mooie spullen met een verhaal’

 

‘Ik word er blij van als dingen mooi zijn vormgegeven,’ zegt Ad van den Bruinhorst in zijn galerie in het centrum van Kampen. ‘Mooi vormgegeven dingen werken ook meestal beter, is mijn ervaring. Er is dan extra aandacht aan besteed en niet goedkoop in de markt gezet. Ik heb gewacht met het kopen van een nieuwe bestelbus tot er een mooi model op de markt kwam. Ook hou ik van spullen met een verhaal. Als puber viel ik voor een fiets van een oom die in de oorlog in een hooiberg was verstopt.’

Tekst &  beelden van Koos de Wilt voor COLLECT

 

Van den Bruinhorst verkoopt en restaureert verzamelwaardige en museale design- en kunstobjecten uit de twintigste eeuw met als specialisme modernistisch design uit het interbellum. Regelmatig verkoopt hij aan nationale en internationale musea. Met zijn dochter Corneel, die is afgestudeerd als kunsthistoricus en genderstudies en nu werkt in Chicago, doet hij niet alleen de beurzen maar ook onderzoek en restauratie. Zelf deed vader Van den Bruinhorst de kunstacademie in Kampen en is hier blijven hangen. ‘Als student had ik hier al wat panden aangekocht en was die gaan verhuren. Na mijn studie was het kiezen tussen de BKR-regeling of een uitkering of verder gaan met mijn panden. En dat laatste ben ik gaan doen. Het begon met handel in Amerikaans design van Ray en Charles Eames en George Nelson en met Deens en Nederlands design uit het interbellum. Steeds van hoge kwaliteit.’

 

‘Schoonheid zou als vanzelf tevoorschijn komen met de functionaliteit, was daarbij de gedachte.’

Tussen de bedrijven door doet Van den Bruinhorst veel onderzoek en restaureert hij. Wat voegt dat eigenlijk toe? ‘Zeker als je het al zo lang doet, ga je kijken als de ontwerpers. Je gaat een onderbuikgevoel ontwikkelen en vragen stellen bij het bekende verhaal dat wordt verteld. Je gaat de kleine dingen herkennen die de ontwerpers als overtuiging hebben toegevoegd en hoe ze daar vervolgens mee omgingen, ook hoe dogmatisch ze daarbij te werk gingen. Bij deze hanglamp van de fabrikant en ontwerper Willem Hendrik Gispen, de giso 55a uit 1930, zie je het strakke modernisme, maar gaat het ook om de verfijning. Mart Stam was dogmatischer. Liever goed en lelijk, dan mooi en slecht, zou hij zeggen. Schoonheid zou als vanzelf tevoorschijn komen met de functionaliteit, was daarbij de gedachte. Gispen was misschien getalenteerder waardoor hij verder dan de theorie kon gaan. Bij deze Gispenlamp, die in de herensociëteit de Witte hing, zit niets te veel en heeft alles een functie, maar is alles ook sierlijk uitgevoerd. Dit is in zijn tijd al een dure lamp geweest. Nu is de lamp 35 duizend waard. De poster erachter doet tegenwoordig zelfs 85 duizend euro. Deze reclameposter laat zien dat Gispen ook in 2D kon ontwerpen waarbij de fotocollage, de kleuren en typografie nog staan als een huis.’

 

‘Een Tesla is vormgegeven als een gewone auto terwijl dat functioneel he