De magie van de maestro

Over de liefde voor dirigeren

‘Conducting is like making love to a hundred people’, zei Leonard Bernstein ooit. Topdirigenten weten precies die snaar te raken bij het orkest en het publiek. Hoe halen dirigenten als Gergiev, Haitink, Jansons, Harnoncourt het beste uit hun orkestleden? Hoe transformeren zij dit naar een betoverende publiekservaring? Talent, kennis en ervaring zijn voorwaarden voor succes, maar die komen pas tot leven als er bezieling ontstaat. 

 

Dirigent en juryvoorzitter van het tv-programma Maestro Vincent de Kort onderzoekt samen met journalist Koos de Wilt hoe er magie kan ontstaan tussen de componist, de dirigent, de musici en uiteindelijk het publiek. Een boek vol eigen ervaringen van De Kort en de mooiste verhalen uit de muziekgeschiedenis. 

Vincent de Kort reist de wereld over als gastdirigent van gerenommeerde symfonieorkesten en operahuizen over de hele wereld. Na een carrière als cellist studeerde hij orkestdirectie bij Ed Spanjaard, Mariss Jansons en Ilya Musin en was assistent van Bernard Haitink, William Christie en Gennady Rozhdestvensky. Koos de Wilt is kunsthistoricus en jurist en publiceert veelal op het snijvlak van cultuur en het zakelijke.

Het boek verscheen november 2019 bij Volt.

download.png
logo-radio4.png

Luister naar interviews over het boek bij 'Nieuwsweekend'  op Radio 1, 'Het wordt nu laat'  op Radio 2 en 'De ochtend van 4' op Radio 4

Schermafbeelding 2020-01-20 om 09.44.55.

'Een boek over de magie van dirigeren dat iedereen moet lezen.’ - Paul Witteman

Hoe Leonard Bernstein zijn orkest en publiek in vervoering kon brengen spreekt nog steeds tot de verbeelding. Soms deed hij het zelfs zonder zijn handen te gebruiken. Door alleen maar te kijken en zijn wenkbrauwen op te tillen wist hij te communiceren met zijn mensen...

De cellist Mstislav Rostropovitsj reisde vanuit Parijs naar Berlijn toen hij op zijn tv zag dat de muur was gevallen. Tussen de uitzinnige menigte speelde hij Bach. Wat doe muziek op deze momenten?

Boekpresentatie bij Concerto. Directeur van het Concertgebouw Simon Reunink neemt het eerste exemplaar in ontvangst en Carel Kaayenhof zorgde voor de muziek.

Steeds meer vrouwen betreden de bok, zoals Barbara Hannigan. Een nieuwe fase in de lange geschiedenis van dirigeren. Wat is er veranderd sinds de zeventiende eeuwse Franse dirgient Jean-Baptiste Lully voor het eerst zijn baton ter hand nam?

Verhalen over de grootste dirigenten uit de geschiedenis  van Toscanini tot Von Karajan en Harnoncourt. Hoe zagen zij hun rol als leider van een orkest? En hoeverre is dat veranderd in tijd?

  • Facebook - Grey Circle
  • LinkedIn - Grey Circle
  • Twitter - Grey Circle
  • Instagram - Grey Circle