IMG_8610.jpeg
IMG_8613.jpeg

‘Ik kocht dit bij een kleine handelaar uit Oostenrijk. Ik zag het en moest direct denken aan een schilderij van Nicolaes Berchem in de National Gallery in Londen.'

Een schilderij van Willem van de Velde de Jonge wordt nu gerestaureerd in het restauratieatelier van de vader van Sander Bijl.

IMG_8605.jpeg
IMG_8607.jpeg
IMG_8673.jpeg

Sander met de net ontdekte Rubens

IMG_8620.jpeg
IMG_8615.jpeg

< Vader Martin Bijl restaureert een portret van de Vlaamse Michaelina Wautier

VERMEER-Johannes-Vermeer-Jongevrouw-zittend-aan-het-virginaal-privécollectie-New-York.jpg

^ Ook restaureerde Martin Bijl een Vermeer. Het hing een paar uur aan de wand in de keuken

IMG_8646.jpeg
1920px-Exterieur,_zuidwest_gevel_-_Alkmaar_-_20420107_-_RCE.jpg

Vader Martin Bijl ontdekte een echte Saenredam van het interieur van de Grote Kerk in Alkmaar

cover_UMYVJQRM2.png

Alkmaarse kunsthandelaar in oude meesters Sander Bijl (1979)

 

Oog voor oude meesters

 

Tekst & foto's van Koos de Wilt voor COLLECT

 

Sander Bijl is zoon van de Martin Bijl, toprestaurator van oude meesters en lange tijd hoofdrestaurateur van het Rijksmuseum. Van zijn vader leerde hij schilderijen te “voelen”. Het was nooit zijn bedoeling kunsthandelaar te worden. Toch werd hij het.

 

‘Als kind wilde ik piloot worden’, zegt de kunsthandelaar aan de eettafel waarachter een enorme kopie hangt van een pentekening van Willem van de Velde de Oude. ‘De financiering voor de pilotenopleiding was al rond en ik was ook al door de testen gerold. Maar tijdens die testen had ik inmiddels begrepen wat het leven van een piloot echt inhoudt en besloot ik het niet te worden. Ik zou voor mijn dertigste zijn opgebrand. Toen zei mijn vader: waarom word je geen kunsthandelaar? Daar had ik nooit aan gedacht en ben dat toen gaan bespreken met grote jongens als Robert Noortman en Salomon Lilian, kunsthandelaren die hier kind aan huis waren voor de restauratie van hun schilderijen. Die vertelden mij dat er voor kunsthandel geen school was, je kan het of je kan het niet. En toen ben ik het maar gewoon gaan doen, op mijn twintigste. Mijn eerste succes was een Pieter Soutman die ik verkocht door National Gallery of Art in Washington. Nederlandse musea hadden er geen trek in. Mijn vader kwam op een dag naar met toe toen ik aan het koken was. “Moet je nu eens kijken”, zei hij. Tijdens het schoonmaken was de datering en signatuur tevoorschijn gekomen, ingekrast met achterkant van het penseel in de natte verf. Soutman was een van de kunstenaars die was uitverkoren mee te werken aan de opdracht voor Huis Ten Bosch, naast grote namen als Caesar van Everdingen, Jacob Jordaens en Gerard van Honthorst.’

 

‘Alles wat ik verdien, investeer ik in schilderijen’

Rembrandt verzamelaar

Sander Bijl staat als er geen corona is op de TEFAF en andere belangrijke kunstbeurzen, maar handelt