ROOFKUNST IN EUROPESE MUSEA

ERIK DIJKSTRA PRESENTEERT ACHTDELIGE SERIE 'ROOFKUNST' IN 2020 OP NPO 2

scenario: Hanna van Niekerk & Koos de Wilt - productie Hazazah - regie: Hans Pool

BNNVARA en productiemaatschappij Hazazah Pictures werken aan een achtdelige documentaireserie over geroofde kunst door de eeuwen heen. De serie ‘Roofkunst’ sluit aan bij de maatschappelijke discussie, die in verschillende Europese landen is losgebarsten over teruggave van kunst die op dubieuze wijze in bezit van westerse musea is gekomen. ‘Roofkunst’ is naar verwachting in 2020 op NPO 2 te zien.

 

Presentator Erik Dijkstra gaat op zoek naar het echte verhaal achter kunstobjecten waar een luchtje aan zit. Hij spreekt met museumdirecteuren, kunstkenners, politici en andere belanghebbenden om erachter te komen of sommige van onze pronkstukken niet terug moeten naar de plek waar ze ooit zijn geroofd. 

Erik: ‘Kunst is door de eeuwen heen altijd gebruikt om de macht aan te kleden. De mooiste spullen gaan met de overwinnaar mee naar huis. Roofkunst. Het wordt tijd om dingen terug te geven. Maar wat met de ogen van nu simpel lijkt, is vaak hopeloos veel gecompliceerder. En juist dat maakt Roofkunst zo mateloos fascinerend.’

 

Steeds vaker zijn ze in het nieuws: kunstobjecten in Europese musea, die op een dubieuze of onrechtmatige wijze in collecties zijn terechtgekomen: via roof, confiscatie of gedwongen verkoop. In elke aflevering van ‘Roofkunst’ staat een kunstobject centraal dat in een museum in Europa te vinden is. Zo wordt de herkomst onderzocht van het met zilver en robijnen versierde bronzen kanon van de koning van Kandy (Sri Lanka), dat in de collectie van het Rijksmuseum is opgenomen. Een ander voorbeeld is de verentooi van de Azteekse leider Montezuma. Deze ligt in een museum in Wenen, maar veel Mexicanen vinden dat het in hun land thuishoort.

  • Facebook - Grey Circle
  • LinkedIn - Grey Circle
  • Twitter - Grey Circle
  • Instagram - Grey Circle