BP-hero-02_1250x800-headerfoto-vervolgpa
KAJ-cover-sept-20-766x1024-1.jpg
IMG_5136.jpeg
IMG_5179_edited.png
IMG_8817.jpeg
logo-aaa_edited.png
wiesje_peels-10-500x480.jpg
0.jpeg
IMG_5240.jpeg
bredaphoto-2020-credits-Ron-Magielsen.jp
IMG_8833.jpeg
Experimental-relationship-Pixy-Liao.jpg
IMG_5250.jpeg
Adreinne-Waheed-campagnebeeld-1338-x-200
IMG_5242.jpeg
IMG_8889.jpeg
IMG_8801.jpg

Wandeling met curator Reinout van den Bergh van het BredaPhoto 2020

 

‘Van buiten mensen naar binnen trekken’

 

BredaPhoto 2020 is het grootste fotofestival van de Benelux dat om het jaar plaatsvindt op aansprekende binnen- en buitenlocaties in Breda. In zeven weken tonen nationale en internationale topfotografen - samen met nieuw talent - hun werk. Curator Reinout van den Bergh (1957) wandelt langs de verschillende plekken van het festival, en vertelt ondertussen over zijn stad en zijn werk. Koos de Wilt voor COLLECT

 

De wandeling begint in de Grote Kerk waar een jong orgeltalent zijn best doet de bijna vierduizend pijpen tegelijkertijd te gebruiken. Reinout van den Bergh zet een luide stem op als hij vertelt over zijn fotofestival dat voor een deel hier zal plaatsvinden. ‘In 2005 had ik in Breda mijn tentoonstelling Factories, in samenwerking met beeldend kunstenaar Huib Fens, over het industrieel erfgoed van Europa in de Backer en Rueb hallen. Het is in die tijd dat ik werd gevraagd om BredaPhoto, dat al in 2003 was gestart, mede te organiseren. Dat zag ik wel zitten, maar ik wilde dan wel naar buiten. Ik deed veel projecten over ontwikkelingssamenwerking en daarbij was het steeds de bedoeling zoveel mogelijk mensen te raken. Ook met het fotofestival wilde ik nieuwe doelgroepen aanspreken en daarom moet je naar buiten gaan om zo mensen naar binnen te halen. Dat is het festival geworden zoals mensen dat nu kennen. Om de twee jaar vindt het festival steeds op verschillende plekken tegelijkertijd in de stad plaats, dit keer in de Grote Kerk, Het Stedelijk Museum, het oude KPN-gebouw en het Chassé park. Hier in de kerk komt een fototentoonstelling met twintig Chinese fotografen onder curatie van twee in China wonende curatoren He Yining en Ruben Lundgren. De foto’s moeten het hedendaagse China overbrengen, waarbij de contradicties en de diversiteit van de Volksrepubliek in beeld worden gebracht.’

 

Onder luide klanken van het orgel, loopt Van den Bergh naar de hoofdingang van de kerk. ‘Hier’, zo vertelt de curator, ‘worden tijdens het festival de bezoekers vanaf de gewone ingang van de kerk, via een eenrichtingsverkeer route naar deze koninklijk uitgang geleid. Zo is alles geheel coronaproof.’ Tussen de kapellen klopt de curator op de deur van de kamer van de nieuwe directeur van de kerk, Marieke Wiegel. De Onze-Lieve-Vrouwekerk moet een plek worden waar meer hedendaagse kunst zal worden getoond, waaronder de fotografie van BredaPhoto. De cultureel manager en curator heeft grootse plannen. ‘De kerk moet vooral een plek worden waar datgene waar de kerk voor staat verbonden wordt met zaken die te maken hebben met waarden als verdieping, duiding, inclusiviteit en openheid’, aldus Wiegel. ‘In de kerk krijgt de kunst een extra lading.’

 

Eboundja

De fotograaf loopt de kerk uit over de Grote Markt richting Veemarktstraat en vertelt hoe hij ooit vanuit Wageningen in Breda is beland. ‘Ik ben hier in 1977 gekomen om aan de Academie voor Beeldende Kunsten St. Joost fotografie en audiovisuele vormgeving te studeren. Na mijn studie woonde ik hier, maar was vaak en langdurig weg voor de ontwikkelingsprojecten overal in de wereld. Ik werkte voor verschillende ministeries, het Koninklijk Instituut voor de Tropen en verscheidene etnografische musea en ontwikkelingsorganisaties.’ In de afgelopen tien jaar werkte de fotograaf, naast BredaPhoto, aan zijn fotoboek Eboundja. Dat net verschenen is. Voor het boek is hij door de jaren heen zeven keer naar het vissersdorpje in Kameroen gegaan. Van den Bergh: ‘Toen de Chinezen daar in het oerwoud ijzererts hadden gevonden, zijn ze begonnen met het bouwen van een zeehaven. De weg die door het dorp - met een barretje, restaurantjes en een plek waar je een liter benzine kan kopen voor je taxibrommer - wordt nu vervangen door een grote snelweg die langs het dorp gaat. Nu sterft het dorpje langzaam uit. Ik heb dat proces de afgelopen tien jaar vastgelegd. Megalomane Chinese projectontwikkelaars hadden de bestaande haven kunnen upgraden, maar hebben ervoor gekozen de president tegemoet te komen om in zijn gebied deze nieuwe haven aan te leggen, met een snelweg dwars door een natuurgebied. Een vorm van corruptie natuurlijk. Ik ben zelf opgepakt tijdens mijn werk daar.’ 

 

De internationale en geëngageerde signatuur van het werk van Van den Bergh is ook in het DNA van BredaPhoto terug te vinden